‘Op de bank’ met Roger Gielen van Snackpoint

Tom JennissenAlgemeen, Sponsoren

Een hedendaagse voetbalclub kan gewoonweg niet zonder de steun van bedrijven. We zijn dan ook heel blij met de vele sponsoren die we hebben, maar wie zit er eigenlijk achter dat bedrijf en wat doet het precies? Daarom wille we gedurende het seizoen meerdere sponsoren (co-, hoofd- en jeugd-sponsoren) voorstellen in de rubriek “Op de bank met ….”. Vandaag zit Roger Gielen van Snackpoint op onze bank.

Wie is Roger Gielen?
Ik ben Roger Gielen, 57 jaar, geboren en getogen in Geleen. Vroegen heb ik zelf altijd gevoetbald bij de”kloes” en later nog als veteraan bij de voetbalclub in Sweikhuizen. Helaas was de voetbalcarriere niet voor mij weggelegd voor mij ging het meer om de gezelligheid in de derde helft en daarnaast maakte ik veel onregelmatige uren in de horeca, waardoor er weinig tijd voor sport overbleef. Sinds mijn 13e sta ik al in de frituur, eerst bij ‘de baas’ en vanaf mijn 17e in mijn eerste eigen zaak. Ik kan dan ook zeggen dat de frituur mij met de paplepel is ingegoten en dat het een soort virus is waar ik niet meer vanaf ben gekomen.

Hoe is Snackpoint ontstaan?
Snackpoint is 27 jaar geleden ontstaan. Door samen te werken met de toenmalige directeur van de Mora, de heer Mourmans, wilden wij een tegenwicht bieden aan de grote fastfoodketens (McDonalds, KFC, Burger King e.d.). Door de komst van deze grote ketens moest de traditionele frituur steeds beter zijn best doen om zich te onderscheiden. Samen met de heer Moermans wilden wij een onderlinge binding creëren binnen de verschillende cafetaria, zeg maar een soort formulevorming in snackpointland. Dit wil zeggen het opstellen van voorwaarden en randvoorwaardes die voor elke vestiging hetzelfde zijn. Denk hierbij aan de uitstraling, het logo en de bijpassende kleding. Mede door het collectief is de kwaliteit en het aanbod overal vergelijkbaar. Later is dit verder uitgebreid door bijvoorbeeld het collectief inkopen van energie en snacks. Hierdoor kan de ondernemer bezig zijn met ondernemen terwijl de randzaken voor hem worden geregeld. Hierdoor leveren wij perfecte kwaliteit voor een redelijke prijs.

Momenteel omvat Snackpoint 92 zaken door heel Nederland. 5 van deze zaken zijn van Snackpoint zelf en de overige zaken worden door zelfstandige ondernemers beheerd die bereid zijn om onder de vlag van Snackpoint te opereren. We groeien nog elk jaar door en zijn onlangs in 2021 met een nieuw concept gestart, namelijk het aanbieden van ijs. Dit gebeurt in nu in Susteren in een aparte zaak met de naam Icepoint. In 2022 staat er voor Icepoint een uitbereiding gepland met 2 zaken.

Daarnaast worden de volgende diensten aangeboden: verkoop nieuw / gebruikt, installatie, service & oVerder bieden we nog onze “Snackpoint on Tour” auto’s aan voor feesten/partijen en evenementen om ook op deze locaties de gasten onze frites en snacks aan te kunnen bieden.

Waar staat Snackpoint voor (diensten/producten)?
Onze diensten zijn zeer breed, evenals ons aanbod. Buiten het aanbod van de traditionele snacks en friet, bieden wij ook 17 zeer wisselende schotels aan. Door ons breed assortiment is er voor iedereen wat wils, veelzijdigheid is onze kracht, Per provincie zitten er tevens ook exclusieve snacks die zijn afgestemd op lokale specialiteiten. Denk hierbij aan de zuurvleeskroket in Limburg en de eierbal in de noord en oostelijkere provincies. Sinds een paar jaar is het aanbod in vegetarische snacks ook enorm vergroot.

Buiten het aanbieden van het eten hebben wij ook spaarprogramma’s voor kortingen en bieden wij winacties aan bij verschillende evenementen. Een voorbeeld hiervan is het weggeven van de auto bij het 25-jarig jubileum van Snackpoint en het aanbieden van een scooter als winactie bij Sportclub Susteren. Verder geven we elke maand een nieuwe folder uit met verschillende nieuwe producten en primeurs die wij dan weer aanbieden in onze zaken. Wij proberen het publiek met onze vestigingen te binden door middel van deze promoties, denk hierbij aan Budweiser die bij elke vestiging verkrijgbaar is. Budweiser heeft weer andere contacten in het Nederlandse betaald voetbal circuit waar wij van mee kunnen profiteren. Denk hierbij aan exclusieve wedstrijdkaarten, gadgets en arrangementen. Elke franchisenemer kan daar tevens wel zijn eigen draai aan geven.

Hoe ervaart u de Corona crisis?
Tijdens de corona crisis mochten de cafetaria, buiten de normale horeca, gewoon open blijven. Het enige wat er veranderde is dat onze klanten niet meer binnen mochten zitten. Hierdoor werd er meer thuisbezorgd. Voor de crisis bood 50% van onze vestigingen al thuisbezorging aan als optie. Doordat de mensen minder op straat kwamen is het aandeel van bestellingen die bezorgd worden flink gestegen. Wij hebben dan ook groots ingezet naar de klant toe, om de optie voor het eten thuis te bezorgen nog meer aan te prijzen bij de klanten. De bezorging gebeurd geheel corona proof met zo weinig mogelijk contact momenten.

Ook tijdens de crisis hebben we aan de oudere medemens gedacht, De groep ouderen die elke vrijdag bij ons een vis kwamen halen en opeten, en dit nu niet meer mochten, hebben we telefonisch contact met ons laten opnemen. Hierna hebben wij de vis bij hun thuis bezorgd zodat hun toch nog van hun vis konden genieten. Dit werd zeer gewaardeerd door zowel de ouderen als familieleden en hier hebben wij veel positieve reacties op gekregen.

Verder hebben wij in 2020, 13 procent meer omzet gedraaid als het jaar ervoor en in 2021 is de omzet met nogmaals 12 procent gestegen. Helaas hebben niet alle vestigingen door kunnen draaien tijdens de crisis. Voornamelijk de vestigingen in de binnensteden, waarbij het winkelpubliek het grootste aandeel van de klanten zijn, hebben het zwaar gehad. Maar samen hebben wij ervoor kunnen zorgen dat ook deze vestigingen de crisis hebben overleefd.

Ik denk doordat Snackpoint al jaren actief is in de gemeenschap en te zien is in het straatbeeld het publiek ons opnieuw heeft ontdekt, zeg maar herontdekt. Hierdoor hebben wij ook het aanbod van complete menu’s opgestart om ook dit te kunnen aanbieden aan onze klanten.

Wat is uw connectie met Sportclub Susteren?
Sportclub Susteren staat midden tussen de mensen. Het is een vereniging die bestaat uit de verbondenheid van families en vrienden. Doordat deze vereniging zo breed in de samenleving zit vind er veel mond op mond reclame plaats, hierdoor sponsoren wij deze club zo graag. Wij proberen hierbij zowel de club als de samenleving te ondersteunen.

Ook de input die vanuit de club gevraagd wordt voor hulp bij toernooien, evenementen en acties waarderen wij zeer. En doordat de club zo diep verankerd zit in de samenleving doen wij graag iets terug. Reclame is voor ons zeer belangrijk en wij zullen daardoor ook nooit nee zeggen op de vraag vanuit de vereniging, maar gaan rond de tafel zitten voor samen een oplossing te bedenken. Verder landen er op wedstrijddagen veel spelers, leden en toeschouwers van de club in onze zaak waardoor wij erg betrokken zijn in het reilen en zeilen van de club.

Zijn er diensten/producten die u aanbiedt waarvan u het idee heeft dat onze leden geen weet hebben, of waarmee u onze leden specifiek nog mee van dienst zou kunnen zijn?

Wij verzorgen catering en buffetten op feesten/partijen en evenementen. Op verzoek van de klant kunnen wij dit helemaal samenstellen en aanpassen op de klant. Deze kent immers zijn gasten het beste. Wij proberen dan ook zoveel mogelijk de wens van de klant te vervullen. Hierdoor hoeft de klant niet te kiezen uit vooropgestelde menu’s en wordt het echt een persoonlijk afgestemd buffet en natuurlijk onze nog steeds groeiende bezorgservice. Maar ook onze evenementenservice op locatie met 2 zelfvoorzienende mobiele friteswagens. Te reserveren via info@snackpoint.com.

Welk beeld heeft u van Sportclub Susteren?
Elke maandag kijk ik alle uitslagen en ranglijsten na op te zien hoe de teams hebben gepresteerd, hierdoor volg ik wat er in de club aan de hand is. De club omarmd initiatieven en wij kunnen altijd samen kijken naar oplossingen voor de vraagstukken. De club is een dankbaar onderdeel van de gemeenschap. De evenementen en activiteiten die door de club worden georganiseerd ervaar ik altijd als gezellig en ik ben ook altijd bereid om mee te helpen met het opzetten van deze activiteiten.

Wat is het mooiste moment dat u heeft gekend met Sportclub Susteren?
Ook al sta je zelf niet op het veld, de mensen van de club komen toch naar de zaak. Ik kan erg genieten van de sfeer die ze met zich meebrengen. Hierdoor word je toch meegenomen in de overwinningsroes. Je wordt een deelgenoot van het team en raakt daardoor in gesprek met de spelers. Ook dit soort momenten zorgt voor gebondenheid onder elkaar.

Wilt u nog wat zeggen tegen de leden van Sportclub Susteren?
BZorg goed voor jezelf en zorg dat je gezond blijft. Als je gezond blijft kun je leuke dingen doen. Als je leuke dingen kan doen dan kun je deze met elkaar delen. En als je dit met elkaar kan delen dan ben je een rijk mens.

Tot slot een aantal luchtige stellingen:

Nr.
1RechtsXLinks
2Prestatief XRecreatief
3AanvallenXVerdedigen
4Favoriet XUnderdog
5Eerlijk verliezenXOneerlijk winnen
6Sublieme assistXDoelpunt voor het intikken

Korte toelichting:

2. Er moet altijd plezier in zitten

3 “Altied noa veure!”

5  Durf eerlijk te zijn en te zeggen waar het op staat.

6. Ik geef liever iemand een sublieme assist en dat deze persoon het zelf afmaakt door zijn eigen draai eraan te geven dan dat ik alles klaar leg en de persoon alleen maar hoeft in te tikken.